Parkring – deelname bouwteam en realisatie Tilburg – Aanbestedingsnieuws

Parkring – deelname bouwteam en realisatie Tilburg

Heuvelring. Foto: Google Streetview

De gemeente Tilburg heeft het plan opgevat om de Heuvelring, Paleisring tot en met Katterugflat, Schouwburgring, en Noordhoekring (allen onderdeel van de ‘voormalige’ Cityring) opnieuw in te richten. We gebruiken de naam Cityring niet meer; de werktitel van het project is Parkring. De gemeente Tilburg wil de binnenstad verluwen. De Cityring heeft te veel autoverkeer naar het centrum aangetrokken. Veel autoverkeer zonder bestemming binnenstad rijdt over de Cityring (van oost naar west of andersom). De gemeenteraad van Tilburg heeft besloten dat dit type verkeer (zonder bestemming in de binnenstad) via de ringbanen dient te rijden om het centrum te ontlasten/verluwen. Om dit te bereiken wordt de voormalige Cityring heringericht en ‘omgebouwd’ tot de Parkring. De vrijkomende ruimte dient benut te worden voor beleving, verblijven en klimaatadaptatie.

De doelstelling van het project is het verminderen van de hoeveelheid autoverkeer ten behoeve van het realiseren van een aantrekkelijke binnenstad. Om de Parkring een mooie en groene begeleiding van de binnenstad te laten worden is het noodzakelijk dat er minder autobewegingen zijn op de route door de binnenstad. Op het drukste deel wordt gestreefd naar circa 8.000 motorvoertuigen per etmaal (mvt/etmaal) op het Stadsforum.
Door het wegnemen van rijbaan en servicestrook kunnen de vrijgekomen plekken ruimtelijk en functionele meerwaarde bieden. De invulling van deze ruimtes is permanent en hiermee wil gemeente Tilburg een kwaliteitsimpuls geven aan klimaatadaptatie, lokale waterberging, vergroening en bijdragen aan de 30 km beleving voor met name de automobilisten. We doen dit samen met stadsbewoners, ondernemers en belangenorganisaties waarmee we thema’s als biodiversiteit, inclusiviteit, meer vergroenen, aantrekkelijke terrasruimte, stallingsplekken voor deelmobiliteit, ondergrondse afvalcontainers, kunst in de openbare ruimte etc. ruimte kunnen bieden.
Categoriedoelstellingen:
• Aantrekkelijker maken leefomgeving
• Inzet SROI
• Vergroening openbare ruimte
• Klimaatadaptiever maken openbare ruimte
• Meer ruimte voor beleven, verblijven, recreëren

Gemeente Tilburg wenst door middel van deze aanbesteding in totaal twee aannemers te selecteren om in de ontwerpfase deel te nemen aan twee aparte bouwteams (één voor Parkring Oost en één voor Parkring West), waarin naast de gemeente Tilburg ook een eerder geselecteerd ingenieursbureau (Vinding B.V.) zitting neemt. Deze bouwteams dienen vanuit een voorlopig ontwerp, via een definitief ontwerp toe te werken naar een uitvoeringsgereed ontwerp (inclusief RAW-bestek) ten aanzien van de herinrichting van het betreffende deel van de Parkring (perceel). De realisatie van de Parkring is voorzien in twee delen. In verband met bereikbaarheid van de binnenstad, fasering, capaciteit, maar ook risico’s is het onwenselijk om de gehele Parkring (van Spoorlaan tot Spoorlaan) in één uitvoeringsproject te realiseren. Daarom is gekozen de uitvoering in delen (perceel “Parkring Oost” en perceel “Parkring West” op te splitsen, beide aansluitend op het Stadsforum).

Parkring te Tilburg – Perceel 1 “Parkring Oost”:
Perceel 1 betreft het oostelijke deel van de Parkring:
• Heuvelring vanaf Spoorlaan tot aan de Piusstraat
• Kruising Heuvelring – Piusstraat – Paleisring;
• Paleisring tot aan Stadsforum (onderzijde Katterug).
Parkring te Tilburg – Perceel “Parkring West”:
Perceel 2 betreft het westelijke deel van de Parkring:
• Noordhoekring vanaf de kruising met de Schouwburgring tot aan Spoorlaan;
• Schouwburgring vanaf globaal de Carrousel op het Stadsforum tot aan Noordhoekring.

Aanbestedende dienst volgt voor deze aanbesteding de Europese niet-openbare procedure, bestaande uit twee fasen: de selectiefase en de gunningsfase.
In de selectiefase kunnen aannemers zich aanmelden. Alle aanmeldingen worden gecontroleerd en worden daarna beoordeeld o.b.v. selectiecriteria. In de selectiefase zijn de uitsluitingsgronden, geschiktheidseisen en selectiecriteria voor beide percelen hetzelfde. De gunningsfase is slechts toegankelijk voor de in de selectiefase op basis van de selectiecriteria geselecteerde (maximaal) vijf gegadigden die een geldige aanmelding hebben ingediend met het hoogste puntenaantal na de beoordeling. Vanaf de gunningsfase worden de twee percelen ‘actief’. Inschrijvers kunnen en mogen zich in de gunningsfase inschrijven voor beide percelen. Inschrijvers zijn niet verplicht om op beide percelen in te schrijven. Er wordt slechts één perceel aan dezelfde inschrijver gegund.
Indien inschrijver op beide percelen inschrijft, dan dient inschrijver in zijn inschrijving in de gunningsfase aan te geven naar welk perceel zijn voorkeur uitgaat.

Bron: Tenderned zondag 1 september 2024 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/347397

Aanbestedingsnieuws 9e jaargang editie 3 september 2024

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *