Leverancierskeuze bij openbare laadpalen in Groningen en Drenthe – Aanbestedingsnieuws

Leverancierskeuze bij openbare laadpalen in Groningen en Drenthe

Foto: 3xPstudio

Pianoo meldt dat De provincies Groningen en Drenthe zijn een Europese aanbesteding gestart voor de bouw en exploitatie van duizend publieke laadpalen. Bijzonder is de voorwaarde dat gebruikers van de laadpalen zelf hun energieleverancier moeten kunnen kiezen. Bij openbare laadpalen is het nu zo dat de exploitant van de laadpaal een overeenkomst sluit met een energieleverancier. Alle elektriciteit die bij een laadpaal wordt afgenomen, wordt dan dus geleverd door die leverancier, en de automobilist rekent met de laadpaalexploitant af via een zogeheten mobility service provider (MSP). In Groningen en Drenthe moet dat nu anders, vinden de provincies.

De stroomlevering wordt daarom in de aanbesteding losgekoppeld van de laadinfrastructuur. Via een aparte aanbesteding wordt wel een leverancier gekozen, maar daarnaast is het de bedoeling dat EV-rijders zelf een leverancier kunnen kiezen, die dan gekoppeld wordt aan hun laadpas. Op die manier nemen zij altijd stroom af van die leverancier, als zij tenminste laden bij een van de publieke laadpalen die onderdeel is van deze aanbesteding. Wie geen leverancierskeuze heeft gemaakt via zijn laadpas, neemt bij het laden gewoon stroom af van de via de aanbesteding gecontracteerde leverancier.

Het gaat bij Pianoo om een samenvatting van een artikel op energeia.nl, dat alleen voor abonnees toegankelijk is. Wij ( AN) vinden het knap dat de provincies Groningen en Drenthe in staat zijn gebleken in ultra korte tijd haar onderzoek af te ronden, immers in juni jl. liepen de onderzoeken van provincies en gemeenten naar deze mogelijkheid nog. Althans dit berichtte de provincie Groningen op 25  juni.

“De provincies Groningen en Drenthe zoeken voortdurend naar innovatieve en duurzame mogelijkheden om de mobiliteit, de infrastructuur en het onderhoud ervan groener en slimmer te maken. Elektrische laadpalen en auto’s dragen bij aan het duurzamer maken van het vervoer. Verder speelt innovatie ook een belangrijke rol in de aanbesteding. Voorwaarde voor beide provincies is dat de energie die aan de laadpalen wordt geleverd 100 procent lokaal duurzaam is opgewekt. Daarnaast onderzoeken provincies en gemeenten of het mogelijk is om meerdere energieleveranciers toegang te geven tot de laadpalen. Dit is innovatief; tot nu toe werden de concessies voor zowel het plaatsen van laadpalen als de energieleverantie voor 10 jaar vastgelegd. In de huidige energiemarkt is dat ongewoon. De uitdaging in deze aanbesteding is dat elke energieleverancier (bijvoorbeeld Grunneger Power of Drentse Kei) stroom kan leveren aan zijn klanten via eigen laadpassen. Daarmee krijgen elektrische rijders de mogelijkheid stroom te gebruiken van bijvoorbeeld het zonnepark van de lokale coöperatie.”

Het gaat hierbij om 1000 laadpalen, 700 in Groningen en 300 in Drenthe.

Bron: Pianoo/ provincie Groningen

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *