Amelander veerdienst bereidt zich vast voor op concessie 2029
Ameland gaat een aanbesteding houden voor een veerdienst. De veerdienst wordt nu geleverd door rederij Wagenborg, maar die concessie loopt in 2029 af. Dat duurt nog even maar de Amelanders bereiden zich nu al voor op de vermoede nieuwe aanbesteding met de Amelander Veerdienst. Regeren van veren is vooruitzien.
(2) aanpassen van de vloot en/of het vaarschema zodat in een nauwere geul kan worden gevaren,
(3) verplaatsen van de veerdam naar een gebied verder van het wantij, waar de tendens tot ophogen minder uitgesproken is,
(4) aanleggen van een verlengde veerdam, leidammen of andere constructies waardoor de geul in de omgeving van de veerdam minder onderhevig is aan sedimentatie (ofwel dieper water),
(5) optimaliseren van de inrichting van een Spoelmeer en de manier waarop dit aansluit bij de geul (eventueel
met leidammen).
De Amelanders van Amelander Veerdienst moeten -volgens aanbestedingsrecht, natuurlijk ook een kans maken. Het is hun om het behoud van de natuur en het belang van de Amelanders te doen. Zij willen de veerdienst onderhouden met respect voor de natuur. “Daarom willen wij op duurzame wijze, de Amelander Veerdienst vormgeven met oog voor detail! Bij de Amelander Veerdienst staat het eilander belang voorop; de werkgelegenheid bij de veerdienst zal zo veel mogelijk op Ameland worden geconcentreerd, de dienstregeling moet optimaal en betrouwbaar zijn, onafhankelijk van het getij en de Amelander Veerdienst voorziet in ondersteuning van het Amelander verenigingsleven en de diverse evenementen.”
Het zou allebei kunnen.. maar vooralsnog niet eerder dan 2029.
Dat is eigen aan het verlenen van concessies en het karakter van aanbesteden. Een concessie is een exclusiviteitsbeding binnen een gebied. Zou de extra Amelander Veerdienst eerder aan de slag gaan, roomt het verkeer af van de bestaande concessie van Wagenborg. Dat mag niet tot 2029 op basis van het concessie-contract. Het contract eenzijdig openbreken kan niet leiden tot een nieuwe onderhandeling met dezelfde leverancier en dan hangt de aanbesteder een schadevergoeding wegens gederfde inkomsten aan de zijde van de eerste leverancier boven het hoofd.
Dat volgt niet uit aanbestedingsrecht maar uit het gewone contractenrecht. Contractrechtelijk heeft Wagenborg namelijk ook recht op naleving van het contract tot 2029. Je kan het contract dus alleen vervangen, niet bijstellen. Maar omdat je sowieso aan de zittende leverancier betaalt, tot 2029, is überhaupt niet strategisch interessant om te wisselen van leverancier, ook al is dat van maatschappelijk belang. Als Ameland tevreden is over Wagenborg kan het ook niet zeggen, nou weet je wat, vaar maar wat vaker met een kleinere boot, of 2 kleinere boten, desnoods voor hetzelfde geld. Dat zou in strijd zijn met aanbestedingsrechtelijk principe dat de opdracht niet wezenlijk mag wijzigen zonder het opnieuw aan te besteden.
Interessant verhaal dus. Aanbestedingsrecht beperkt de contracteervrijheid en dan wel zo dat een technisch mogelijke en maatschappelijk wenselijke ontwikkeling om de dienstregeling flink aan te passen, onmogelijk is of in elk geval bij voorbaat lijkt. De concessie moet worden uitgezeten, omdat het wel juridisch-contractueel mogelijk is maar strategisch gezien zelden tot nooit zal voorkomen om mee te stoppen omdat het alternatief niet te verkiezen meer is doordat de aanbestedingsregel je noodzaakt een soortgelijk log proces ook met een volgende kandidaat opnieuw te doorlopen, zonder de zekerheid dat het probleem zich dan niet opnieuw voordoet. Heel erg voor Ameland. Dat ze nu voor eigenlijk niets wachten op 2029 tot ze de situatie eindelijk kunnen verbeteren ofwel met de huidige ofwel met de nieuwe leverancier.
Maar het kan nog erger. Je kan ook zo´n huwelijk hebben.
Zie ook:
https://nos.nl/artikel/2233117-amelanders-willen-eigen-veerdienst-opzetten.html
Het zou allebei kunnen.. maar vooralsnog niet eerder dan 2029.
Dat is eigen aan het verlenen van concessies en het karakter van aanbesteden. Een concessie is een exclusiviteitsbeding binnen een gebied. Zou de extra Amelander Veerdienst eerder aan de slag gaan, roomt het verkeer af van de bestaande concessie van Wagenborg. Dat mag niet tot 2029 op basis van het concessie-contract. Het contract eenzijdig openbreken kan niet leiden tot een nieuwe onderhandeling met dezelfde leverancier en dan hangt de aanbesteder een schadevergoeding wegens gederfde inkomsten aan de zijde van de eerste leverancier boven het hoofd.
Dat volgt niet uit aanbestedingsrecht maar uit het gewone contractenrecht. Contractrechtelijk heeft Wagenborg namelijk ook recht op naleving van het contract tot 2029. Je kan het contract dus alleen vervangen, niet bijstellen. Maar omdat je sowieso aan de zittende leverancier betaalt, tot 2029, is überhaupt niet strategisch interessant om te wisselen van leverancier, ook al is dat van maatschappelijk belang. Als Ameland tevreden is over Wagenborg kan het ook niet zeggen, nou weet je wat, vaar maar wat vaker met een kleinere boot, of 2 kleinere boten, desnoods voor hetzelfde geld. Dat zou in strijd zijn met aanbestedingsrechtelijk principe dat de opdracht niet wezenlijk mag wijzigen zonder het opnieuw aan te besteden.
Interessant verhaal dus. Aanbestedingsrecht beperkt de contracteervrijheid en dan wel zo dat een technisch mogelijke en maatschappelijk wenselijke ontwikkeling om de dienstregeling flink aan te passen, onmogelijk is of in elk geval bij voorbaat lijkt. De concessie moet worden uitgezeten, omdat het wel juridisch-contractueel mogelijk is maar strategisch gezien zelden tot nooit zal voorkomen om mee te stoppen omdat het alternatief niet te verkiezen meer is doordat de aanbestedingsregel je noodzaakt een soortgelijk log proces ook met een volgende kandidaat opnieuw te doorlopen, zonder de zekerheid dat het probleem zich dan niet opnieuw voordoet. Heel erg voor Ameland. Dat ze nu voor eigenlijk niets wachten op 2029 tot ze de situatie eindelijk kunnen verbeteren ofwel met de huidige ofwel met de nieuwe leverancier.
Maar het kan nog erger. Je kan ook zo´n huwelijk hebben.
Zie ook:
https://nos.nl/artikel/2233117-amelanders-willen-eigen-veerdienst-opzetten.html
Dat is eigen aan het verlenen van concessies en het karakter van aanbesteden. Een concessie is een exclusiviteitsbeding binnen een gebied. Zou de extra Amelander Veerdienst eerder aan de slag gaan, roomt het verkeer af van de bestaande concessie van Wagenborg. Dat mag niet tot 2029 op basis van het concessie-contract. Het contract eenzijdig openbreken kan niet leiden tot een nieuwe onderhandeling met dezelfde leverancier en dan hangt de aanbesteder een schadevergoeding wegens gederfde inkomsten aan de zijde van de eerste leverancier boven het hoofd.
Dat volgt niet uit aanbestedingsrecht maar uit het gewone contractenrecht. Contractrechtelijk heeft Wagenborg namelijk ook recht op naleving van het contract tot 2029. Je kan het contract dus alleen vervangen, niet bijstellen. Maar omdat je sowieso aan de zittende leverancier betaalt, tot 2029, is überhaupt niet strategisch interessant om te wisselen van leverancier, ook al is dat van maatschappelijk belang. Als Ameland tevreden is over Wagenborg kan het ook niet zeggen, nou weet je wat, vaar maar wat vaker met een kleinere boot, of 2 kleinere boten, desnoods voor hetzelfde geld. Dat zou in strijd zijn met aanbestedingsrechtelijk principe dat de opdracht niet wezenlijk mag wijzigen zonder het opnieuw aan te besteden.
Interessant verhaal dus. Aanbestedingsrecht beperkt de contracteervrijheid en dan wel zo dat een technisch mogelijke en maatschappelijk wenselijke ontwikkeling om de dienstregeling flink aan te passen, onmogelijk is of in elk geval bij voorbaat lijkt. De concessie moet worden uitgezeten, omdat het wel juridisch-contractueel mogelijk is maar strategisch gezien zelden tot nooit zal voorkomen om mee te stoppen omdat het alternatief niet te verkiezen meer is doordat de aanbestedingsregel je noodzaakt een soortgelijk log proces ook met een volgende kandidaat opnieuw te doorlopen, zonder de zekerheid dat het probleem zich dan niet opnieuw voordoet. Heel erg voor Ameland. Dat ze nu voor eigenlijk niets wachten op 2029 tot ze de situatie eindelijk kunnen verbeteren ofwel met de huidige ofwel met de nieuwe leverancier.
Maar het kan nog erger. Je kan ook zo´n huwelijk hebben.
Zie ook:
https://nos.nl/artikel/2233117-amelanders-willen-eigen-veerdienst-opzetten.html