ICT-dienstverlening gemeente Eijsden-Margraten – Aanbestedingsnieuws

ICT-dienstverlening gemeente Eijsden-Margraten

Foto: Google Streetview

De gemeente Eijsden-Margraten zoekt een partnership met een dienstverlener die zorg draagt voor het hosten van ICT-infrastructuur diensten én de gemeente volledig kan ontzorgen van alle technische en beheersmatige activiteiten rondom de ICT-keten. De gemeente zal zelf alleen nog een regievoerder en eerstelijns helpdesk op de locaties leveren, alle overige dienstverlening ten aanzien van ICT-beheer en werkplekomgeving zal worden ingekocht bij de dienstverlener of is ondergebracht bij overige leveranciers.

De opdrachtgever heeft in de huidige situatie het beheer van de ICT-infrastructuur ondergebracht bij een externe leverancier die beschikt over eigen datacenters. Dit heeft betrekking op servers, firewalls, switches, security, wifi, werkplekbeheer en technisch applicatiebeheer. De huidige infrastructuur is een mix van Microsoft en Citrix op een virtueel platform. De gemeente heeft een SAAS-voorkeurs-strategie, maar er zijn nog diverse applicaties on-premise geïnstalleerd. De dataverbindingen worden geleverd via Parkstad IT (PIT) (gemeente Heerlen). Hiertoe is de gemeente aangesloten op de Heuvelland glasvezelring van Eurofiber. Dit geldt niet voor de locatie gemeentewerf. PIT verzorgt de firewall over deze glasvezelring waaronder Gemnet/GGI-netwerk, internettoegang en domeinregistratie. De gemeentelijke IT-functie is onderverdeeld in Advies & Regie (2 fte) en de helpdesk (1 fte). Deze betreft een eigen functionele helpdesk die eerstelijns (SPOC) vragen oppakt ten aanzien van ICT en applicaties. Deze helpdesk stemt af met externe partijen zoals met de huidige ICT-hosting leverancier. Daarnaast zijn er een aantal IT-voorzieningen lokaal ondergebracht zoals de RAAS-omgeving (reisdocumenten) en RDW (rijbewijzen). Alle werkplekken binnen de gemeente zijn voorzien van thin-clients. Ten behoeve van mobiel werken zijn medewerkers uitgerust met een Chromebook, iPad of een Windows laptop. Deze hardware is in beheer van de gemeente. Alle medewerkers beschikken over een mobiele telefoon, hoofdzakelijk iPhone aangevuld met Android toestellen aansluitend op het Bring Your Own Device beleid. Er wordt momenteel geen Mobile Device Management uitgevoerd (MDM).

Op hoofdlijnen behoren de volgende onderdelen tot de scope van de opdracht:
Algemeen
1. Levering van de benodigde datastorage en back-up/archivering;
2. Opdrachtnemer is gedurende de gehele looptijd verantwoordelijk voor onderhoud, beheer, upgrades en vervanging van de totale omgeving inclusief benodigde hardware.
(Mobiele) ICT-werkplekapparatuur
3. Levering van werkplekhardware en mobiele apparatuur (laptop, tablet, smartphone) onder een DAAS constructie;
4. Levering en installatie van de images / MDM configuratie van de gebruikershardware zoals werkplekhardware en mobiele apparatuur (laptop, tablet, smartphone);
Overnemen beheer hardware
5. Met het oog op het milieu en kostenbesparing wil Opdrachtgever graag dat reeds in gebruik
zijnde (mobiele) ICT-werkplekapparatuur waar mogelijk in gebruik blijft en wordt beheerd door
Opdrachtnemer.
Kantoorautomatisering
6. Levering op basis van huur van de centrale servercapaciteit voor de basis
kantoorautomatisering en bedrijfsapplicaties conform opgegeven specificaties t.a.v. RTO/RPO tijden en performanceparameters;
7. Levering van regie naar derden (third party management);
Datacenteromgeving / netwerkinfrastructuur
8. Levering, plaatsing en onderhoud van alle benodigde infrastructurele / netwerkapparatuur;
9. Levering op basis van koop of huur van alle benodigde licenties voor OS, infra-gerelateerde
tooling, securitytooling en Microsoft 365;
10. Volledige systeem- en netwerkbeheer beheer van de omgeving;
11. Aansluiting op het bestaande glasvezelnetwerk (Heuvellandring/PIT; Eurofiber);
Servicedesk
12. Uitvoeren tweedelijns helpdesk en beheer op afstand waar de SPOC richting de eindgebruikers rol
bij de gemeente zelf ligt;
Servicelevels
13. Monitoring van de beschikbaarheid van de serveromgeving en het netwerk;
14. Mogelijkheid om binnen de lopende overeenkomst mee te groeien met nieuwe gangbare technieken en functionaliteiten
Back-up / IT service Continuïteitsmanagement
15. Levering securitydiensten waaronder SIEM-SOC / immutable storage;
Transitie
16. Migratie en compleet werkende oplevering van de volledige omgeving inclusief alle bedrijfsapplicaties met in- en externe koppelingen;

Het doel van deze aanbesteding is het sluiten van een overeenkomst met één dienstverlener. De initiële looptijd van de overeenkomst gaat in na ingebruikname van de nieuwe omgeving en
bedraagt vijf jaar met de mogelijkheid om deze looptijd daarna nog tweemaal met een periode van twee jaar te verlengen en eenmaal met een periode van één jaar. De aanbestedende dienst hanteert voor deze Europese aanbesteding de openbare procedure.

 

Bron: Tenderned dinsdag 17 september 2024 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/349293

Aanbestedingsnieuws 9e jaargang editie 18 september 2024

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »