Aanbesteding restauratie ingestorte Carolabrücke liep al: Wakker worden! – Aanbestedingsnieuws

Aanbesteding restauratie ingestorte Carolabrücke liep al: Wakker worden!

Aanbestedingsnieuws is opgevallen dat er een aanbesteding liep voor de restauratie van de vandaag ingestorte Carolabrug in Dresden. De aanbesteding liep al, van 16 augustus 2024. Volgens het tijdsplan zouden de werkzaamheden in 16 februari 2026 voltooid moeten zijn, en met een verwachte contractuele ingangsdatum van 6 januari 2025. Voor Aanbestedingsnieuws komt dit net nadat wij opnieuw aandacht vroegen  voor de afhandeling van calamiteiten bij overheidsinkopen. Andere media beweren dat er te veel is betaald omdat opdrachten alsnog onderhands worden gegund, (edit: en dus niet via een aanbesteding) zoals bij de Margriettunnel. De aanbestedingsprocedure verloopt naar het inzicht van Aanbestedingsnieuws zodanig stroperig dat deze manier van inkopen bij calamiteiten, de constructieve veiligheid bedreigt.

Alleen al daarom. Alleen al omdat de procedure voor inkopen een maand loopt, in de markt wordt uitgezet voor maanden voor een soort omgekeerde “werving” van aanbieders en daarna nog een alcateltermijn voordat de opdracht definitief gegund is. Opdrachten die acuut moeten worden uitgevoerd, zitten te wachten tot dat de aanbieders hun secretaresses de E-herkenning tijdig hebben verlengd, zodat alsnog de opdracht met een uitgestelde deadline gegund kan worden aan de enige aanbieder die in beeld is!

Wakker worden: Het aanbestedingsproces duurt te lang voor calamiteiten inkopen
#AUFWACHEN ! #WakeUp
D) Tendering process takes too long for disaster procurement
GB) Tender writing process takes too long for disaster procurement

Er zijn echter nog veel meer redenen waarom aanbestedingen de constructieve veiligheid bedreigen:
-gebrek aan eindverantwoordelijkheid in het inkoopproces (zie de ingestorte parkeergarage in Eindhoven)
-onmogelijkheid te gunnen op beste kennis als gunningscriterium-geen ruimte voor overleg/retaliatie bij aanbiedingen

 

Dat inkopen over te veel verschillende disciplines nodig zijn, maakt dat een probleem als gevolg van de inkoopregelgeving niet zomaar als zodanig herkend zal worden. Overheidsinkopen zijn echter acuut. Zo acuut dat een probleem met de inkoopregelgeving, grote maatschappelijke schade tot gevolg heeft. Noodopvang of WMO-vervoer, een concessieverlening voor een zwembad, de aanschaf voor elektrische bussen, het heeft een maatschappelijk belang en de inkoopregelgeving houdt daar geen enkele rekening mee. Value for Tax Payers Money is onvoldoende gegarandeerd, en dat geldt niet in de laatste plaats voor stakeholders waarden die toch al ondergesneeuwd zijn, ook in een democratisch proces. Zoals de noodzaak om kinderen te leren zwemmen, die noodzaak wordt wel gevoeld maar niet meer op het moment dat er een e-herkenning moet worden aangevraagd voor het leerlingenvervoer kan worden uitgevoerd

Procedures die overleg alsnog moeten mogelijk maken, zoals de concurrentiegerichte dialoog, zijn geen werkelijke oplossing. Deze procedures duren, omdat die volgens het gelijkheidsbeginsel worden ingekleed, nog langer dan reguliere procedures. Dat is niet alleen omdat iedereen bij deze procedures mag aanschuiven, zodat bedrijven hun gepatenteerde kennis niet kunnen verkopen. Dat is ook omdat er specialistisch inkoop/juridisch advies voor moet worden ingewonnen, dat dan ook weer moet worden ingekocht met een aanbesteding (ad inf) Vele handen, maar die maken niet licht werk. Hoeveel ambtenaren heb je nodig om een lamp op te hangen? Er moet een inkoper zijn die de opdracht tendert, een materiedeskundige die de beoogde leveranciers kan aanzoeken, een inkoopadviseur die de opdracht heimelijk naar de juiste leverancier toe kan schrijven, een inkoper die de aanbestedingen voor inkoopadvies uitschrijft, een ambtenaar die altijd kan worden geraadpleegd voor intern inkoopadvies voor professioneel

©Zaz 2024 Onder dankzegging aan het model

opdrachtgeverschap, een ambtenaar die het tenderboard ontwikkelt, een ambtenaar die het e-herkenningsplatform beheert, een ambtenaar die de KVK-verklaringen uitschrijft die benodigd zijn voor de aanvraag van de E-herkenning, hou op schei uit. Er komt geen eind aan. En door de vele hoofden waar een aanbesteding langs moet, verliest elke spoedopdracht nog eens extra aan urgentie.

Aanbestedingsnieuws waarschuwt al jaren voor het gebrek aan eindverantwoordelijkheid in het inkoopproces met gevolgen voor de constructieve veiligheid. Die constructieve veiligheid stond al onder druk door de mythe van de “eigen verantwoordelijkheid” van de bouwsector. Spoed en aanbesteding zijn twee tegengestelde begrippen. Laten we in Nederland de Aanbestedingsgod maar op onze blote knietjes danken dat er nog ambtenaren zijn die geloven in doelmatig inkopen, als iedereen op zijn Duits volgens de aanbestedingsregels en de aanbestedingsbeginselen zou inkopen, dan stortten er wel meer bruggen in. En dat kan nog steeds!

Doe er wat aan! Je rijdt zelf ook weleens over een Duitse brug.

mr. drs. S.M. Ploeg
uitgever Aanbestedingsnieuws

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »