Onbesteding is pas echt inkoopdiscriminatie: schaakbord Museumplein – Aanbestedingsnieuws

Onbesteding is pas echt inkoopdiscriminatie: schaakbord Museumplein

Op het Max Euweplein lag een outdoor schaakbord voor levende schaakstukken. Daar vonden anonieme bronnen dat er overlast was van alcoholisten en daarom verdween het schaakbord naar het Museumplein. Ook daar is het recentelijk weggehaald, nu weer door overlast van daklozen. Het toont dat er een inkoopbehoefte is van de gemeenschap aan het beheer van het schaakbord. Daarvoor is echter nog nooit een opdracht uitgeschreven. Er is uiteraard wel een aannemer gevonden die met een vorkheftruc het schaakbord wilde uitgraven. Waarom kan er dan niet een beheerder voor het schaakbord gevonden worden?

Dat heeft Aanbestedingsnieuws tot op de bodem uitgezocht. Maar eerst even dit We brengen deze informatie kosteloos in de hoop dat er ergens een wakkere gemeente met gezond verstand is, die de economie niet kapot wil gelijkheidsbeginselen. Het is namelijk om dezelfde reden als waarom er geen aanbestedingsspecialist kan worden gevonden die de gemeente kan helpen bij het inkopen voor een gemeentelijke fooi.  Wie zich laat inhuren voor een marktconform tarief kan een hekeldicht tegen zich verwachten in een slecht vormgegeven studentenblad. De vraag komt niet bij het aanbod. Omdat de vraag (de uitvraag van de overheid) zich vermomt als aanbod.

De potentiële Schaakbeheer-ondernemer, de best mogelijke schaakbeheer ondernemer, is bij Aanbestedingsnieuws bekend. Deze man is alle dagen bij dergelijke schaakborden en heeft dan ook jarenlange ervaring met het beheren van het schaakbord. Hij heeft duidelijke ideeën over hoe het schaakbord te beheren zodat dit voor iedereen een win/win kan worden, en heeft voldoende draagvlak bij omwonenden en omliggende ondernemers. Hij heeft inzicht in de overlastproblematiek en goede manieren om die overlast effectief te bestrijden, mits met hulp van politie in het geval de overlast niet zelf te bestrijden is.

In het potentiële geval dat er al een gemeentelijke inkooprobot of aanbestedings-stagiair een opdracht zou uitschrijven voor schaakbeheer, dan zou een duur bureau met de opdracht vandoor gaan, met snedige mockups en presentaties en weinig performance of zicht op het veiligheidsvraagstuk, wat inherent is aan beheer bij evenementen, ook kleinschalig zoals deze. Want waar had het snedige bureau de kennis van daklozen vandaan moeten halen, die heeft zich bekwaamd in Adobe Pro. Niet in het Gajes rond het Museumplein.

Er wordt te veel bureaucratie gevraagd van ondernemers en potentiële ondernemers, om de markt nieuw toe te treden met een niet duidelijk te formuleren vraag, want die zou idealiter nog met de gemeente moeten worden afgestemd: randvoorwaarden waar de gemeente juist de keuze in heeft en die de ondernemer wel kan kiezen voor de overheid maar die de ondernemer juist bij de inkopende partij wil laten: vragen als Hoe laat het bord dicht moet, of er blikjes cola mogen worden verkocht, of er een alcoholverbod langs het bord kan en of dat effectief is, wat de wisselwerking is met de horeca, hoe dit extra mensen kan trekken naar horeca en musea. Hoe de veiligheid van schakende kinderen kan worden gewaarborgd. Kinderen zijn dol op schaken, dat is een trend doordat via de telefoon les in schaken makkelijker bereikbaar is voor kinderen.

In tegenstelling tot aanbestedingsjuristen vraagt deze potentiele betrouwbare schaakbeheerder zeer beperkte looneisen. Minimumloon is ook al wel goed, of zelfs een constructie vergelijkbaar met kost en inwoning waarbij er een opstal wordt geregeld om het schaakbeheer zoals een paar extra stoelen bij te staan. De schaakbeheerder is overal inzetbaar, ook bereid andere borden te beheren en heeft ook daar aantoonbaar jaren ervaring mee. Zo weet hij als geen ander dat vrouwen nodig zijn om de schaakomgeving veilig te houden, en zijn die te weinig aanwezig door het ontbreken van adequate toiletvoorzieningen. Als je enkele uren op het museumplein doorbrengt, kan je als vrouw nergens plassen behalve bij het Qpark op de openbare toiletten die vaak afgesloten zijn, ook weer door overlast, ook weer door te weinig beheer, maar daarover maar een andere keer.

Waarom doet hij dan niet leuk mee met de helemaal niet zo leuke aanbestedingsmallemolen? Dat is VRAAGUITVAL vermomd als aanboduitval zodat het net lijkt of het een vrijemarkt-keuze is. De potentiele ondernemer is, vergelijkbaar als we eerder zagen bij de schaapherders, door persoonlijke omstandigheden en vanuit zijn achtergrond niet sterk en adequaat genoeg om ooit mee te doen aan een aanbesteding, waarbij de winkans nihil is. En de vraag naar schaakbeheerders is vooral een overheidsopdracht, bij ondernemers komt die vraag niet vandaan, die willen de evenementen alleen op eigen terrein voor de eigen klantenkring financieren, niet die voor de gemeenschap. De onbetrouwbare overheid is onbekend en onbemind. De afdeling die dit schaakbeheer had moeten willen inkopen, is voor iedereen buiten de gemeente volstrekt onbenaderbaar. Er is geen telefoonnummer, de mensen komen niet langs, wie het zou moeten zijn is onbekend. De vraag is er ook nog niet, dus de afdeling toezicht op de nog in te kopen beheersdienst, is er ook misschien nog niet eens.

Vraaguitval door aanbesteding. Het zou een woord moeten hebben en daarom verzin ik het maar hier:  Onbesteding.

De eigenlijke weg zou dan ook zijn, dat het ondernemersloket van de lokale kvk dat nu samen met het UWV en het gemeentelijke bijstandloket werkt aan het opleiden van startende ondernemers met ondernemersklasjes; voor asielzoekers in de bijstand en Nederlandse juristen in de ww die net een KVK-inschrijving voltooid hebben en die niet snappen hoe ze ineens in een klasje tussen mensen die geen Nederlands spreken, meestens Syriërs en nog wat psychiatrische patiënten die geen bezem kunnen vasthouden, zijn terechtgekomen. Dat bovengenoemde overheidsorganisaties plannen te veel bedenken vanachter hun bureau en daardoor niet zien waar hun budget daadwerkelijk ten goede kan worden ingezet, is niet zo gek. Die zitten te wachten op de juridisch adviseur aanbestedingsrecht die is ingehuurd met een aanbesteding, veel van de wereld weet en toch voor een fooi aan de slag wil voor het algemeen belang, maar dan wel zo dat iedereen een eerlijke kans kreeg op diezelfde functie voor een onderbetaalde juridisch adviesverlening.

Met beheersopdrachten voor openbare toiletvoorzieningen en schaakborden en andere gemeentelijke kleinschalige voorzieningen, kan de economie een behoorlijke impuls krijgen. Zo wordt de leefomstandigheid van de potentiele ondernemer direct verbeterd, maar in diens schaduw ook de gemeentelijke toezichthouder op kleinschalige beheersdiensten, de koffieautomatenleverancier voor de gemeentelijke toezichthouder op kleinschalige beheersdiensten, de aannemer die in plaats van het schaakbord weghalen ook de bankjes had kunnen verplaatsen naar om het schaakbord heen, regenjassenmode en parapluleveranciers voor de schakers, verkopers van houten schaakspelen.

Die impuls is nu compleet verdwenen door het schaakbord weg te halen. Slecht nieuws voor leveranciers van koffieautomaten, paraplus- en regenjassenverkopers! In plaats van een multiplier-effect creëert Femke Halsema met het voortdurende gesleep en terugkomen op de eigen korte termijn beslissingen een multi-divider effect. Economische krimp, als gevolg van slecht overheidsbeleid. Kan zij over haar eigen communistische achtergrond heen stappen en kiezen voor de ondernemers of gaat Amsterdam nog een economische terugval meemaken, na alle cojona- ellende. Jah. Dat kan natuurlijk. In het oostblok had je vroeger ook geen leuke shops waar honderdduizend Polen konden werken want die waren niet nodig want schaakborden waren er ook niet dus hoefde niemand ooit in de regen te staan behalve als ambtenaar en dan kreeg je gewoon een staatsjas die je maat niet had aan de hand van wat er volgens het vijfjarenplan geproduceerd mocht worden.

Het tij kan nog ten goede keren. Met een welgemikte inkoop voor schaakbeheer, in samenwerking met het gemeentelijke ondernemingsloket voor starters actief achter de potentiele beheerder aan gaan. Je zal dan zelf ook zien dat de overlast van daklozen heel snel vermindert.

Als burgemeester shop je zelf toch ook weleens voor een regenjas!

 

mr.drs. S.M. Ploeg
jurist/filosoof (geen rechtsfilosoof)
3a3 Consultancy
0203020055

Zie ook:

©Zaz 2024

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *