Spooronderdoorgang gemeente Etten-Leur – Aanbestedingsnieuws

Spooronderdoorgang gemeente Etten-Leur

spoor ter hoogte van de Ambachtlaan. Foto: Google Streetview

De gemeente Etten-Leur heeft in juni 2022 haar omgevingsvisie vastgesteld. Hiermee wordt op hoofdlijnen de koers voor de komende jaren bepaald met ambities die voor de hele gemeente gelden. In de omgevingsvisie wordt uitgegaan van de bouw van 3800 woningen in totaal, waarvan een deel in Haansberg en een deel op locatie Lage Vaartkant. Om de realisatie van woningen op de Lage Vaartkant mogelijk te maken heeft de gemeente Etten-Leur de wens geuit om een onderdoorgang te realiseren ter hoogte van de Ambachtlaan.

De achtergrond van deze wens is dat de gemeente Etten-Leur voorziet dat met de toename van het aantal woningen de bestaande infrastructurele uitdagingen zullen toenemen. De aanleg van een spooronderdoorgang zorgt voor een effectieve oplossing van de verkeersproblemen in Etten-Leur
Noord. In combinatie met een nieuw aan te leggen randweg-oost zorgt de spooronderdoorgang voor een afname van het aantal motorvoertuigen per etmaal op de Lage Vaartkant (straat) en een acceptabele toename van verkeer op de noord-zuid verbindingen Platijnlaan-Schoonhout en de gewenste toename op de Ambachtlaan-Oostelijke randweg. Verder is de spoorwegovergang Lichttorenhoofd/ Lage Vaartkant een knelpunt in de bestaande
infrastructuur. In de huidige situatie is hier sprake van grote verkeersdrukte, met name tijdens de ochtend- en avondspits. Het aanleggen van een spooronderdoorgang dient ter vervanging van deze spoorwegovergang. Hiermee wordt de doorstroming op de noord-zuid route aanzienlijk verbeterd en
zo ook de verkeersveiligheid nabij het spoor. De huidige gelijkvloerse kruising kan daarmee afgewaardeerd worden naar een overgang voor langzaam verkeer of geheel worden opgeheven. Door de geprognotiseerde toename aan treinverkeer (met name goederenverkeer) én de toename aan woningbouw in Etten-Leur en Prinsenbeek (Beeks Buiten) neemt de wens/noodzaak tot dit type maatregelen toe. Tot slot zorgt de aanleg van een spooronderdoorgang voor een toekomstbestendig bedrijventerrein Attelaken, waarbij de aanleg van een onderdoorgang onder het spoor in het verlengde van de Ambachtlaan de bereikbaarheid van de locatie verbetert. Voor de uitwerking van deze plannen zal de TunnelAlliantie-aanpak worden gevolgd. Deze eerste fase zal bestaan uit de Studiefase.

De gemeente Etten-Leur wil één overeenkomst afsluiten voor de Studiefase met een optie tot verlenging (onder opschortende voorwaarde) voor de Contractvoorbereidingsfase van het project Ongelijkvloerse spoorkruising Ambachtlaan-Lage Vaartkant. De Studiefase is conform de TunnelAlliantie aanpak en leidt tot een compleet en integraal en door ProRail getoetst overdrachtsdossier. De daaropvolgende Contractvoorbereidingsfase leidt tot een contract dat in de TunnelAlliantie aanbesteed kan worden.

De ingangsdatum van de te sluiten overeenkomst wordt aangeduid in de opdrachtbrief. De overeenkomst wordt aangegaan voor de studiefase van het project. De overeenkomst eindigt na goedkeuring van ProRail en de gemeente van de studiefase van het project. De maximale doorlooptijd van de
studiefase bedraagt vierentwintig maanden. De aanbesteding verloopt volgens de Europese openbare procedure.

Bron: Tenderned dinsdag 20 augustus 2024 https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/346171

Aanbestedingsnieuws 9e jaargang editie 21 augustus 2024

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *