Een nieuwe concessie, nieuwe busremises, nieuwe woningbouw? – Aanbestedingsnieuws

Een nieuwe concessie, nieuwe busremises, nieuwe woningbouw?

Het is oorlog in Friesland, door de zomertijd zou het ons allemaal ontgaan zijn, maar de pers (en zie ook hier) is alert. Er wordt daar hard gevochten om de busremises. Qbuzz heeft een tienjarige concessie gewonnen, en dat gaat ten koste van huidig vervoerder Arriva. Dat het zo is, is al sinds oktober 2023 bekend. December 2024 moeten de Qbuzz-bussen gaan rijden, dieselbussen vanwege de netcongestie. Tot nu toe rijdt Arriva nog rond en dank zij de Tweede Kamer ook met extra bussen.

Qbuzz bouwt remises om er zeker van te zijn dat het de bussen kan stallen zodra de concessie begint te lopen. Arriva rijdt tot de afloop in de oude remises, die het in de regel huurt van de gemeenten waar het voor rijdt. Arriva is van oorsprong Engels maar de aandelen zijn 100% overgenomen door DB. Qbuzz is een dochter van NS waarvan de aandelen voor 100% in handen zijn van Busitalia. Dat geeft op zich al een aardig inkijkje in de geldstromen die ermee gemoeid zijn.

Een van de redenen waarom het vastgoed van de bussen belangrijker wordt, is door de behoefte aan laadpalen voor stroom. Door netcongestie zijn de vergunningen voor aansluitingen schaars geworden. Daarnaast sluiten concessies nauw op elkaar, wat betekent dat meubilair en andere voorzieningen zoals koffiemachines, er vanaf dag 1 moeten zijn maar ook tot aan dag 1 moeten zijn voor de eerdere vervoerder.

Het gaat natuurlijk nooit alleen om busremises. Dit lijkt een incidenteel probleem maar is structureel bij de overgang van onderneming en bij aanbestedingen altijd een probleem wanneer overgang van eigendom niet goed in kaart is gebracht en de overheden dit niet coördineren en bestaat al sinds de eerste aanbesteding in 2007 voor Stichting Welzijn aan het IJ dat de stoeltjes weghaalde zodat Alcides er niet op kon gaan zitten op kosten van de Stichting.  De enige coördinatie die bekend is geworden in de pers, bestaat uit het al bekende: Het is aan Qbuzz om zijn eigen vastgoed te regelen en het is aan Arriva

©Zaz 2024

om zijn eigen vastgoed te regelen na afloop van de concessie. In de Leeuwarder Courant werd het benoemd maar we vonden het citaat terug in vakblad Mobiliteit

Een recept voor leegstandbeheer waar alleen antikrakers en de beoogde nieuwbouwplegers op het huidige remiseterrein gelukkig van worden. En word je nou echt gelukkig van nieuwbouw in Friesland, waarschijnlijk kom je er dan achter dat je echtgenoot narcistisch is en schop je hem zijn huis uit en zit je daar voor eeuwig met kindertjes in het andere eind van de wereld.

Aangezien de projectontwikkelaars al azen op het terrein van de voormalige busremises van Arriva in allerlei andere steden, zoals Leiden, is het te denken dat de gemeenten er vooral zelf garen bij spinnen. Op zo’n kavel passen toch zeker 20 nieuwbouwwoningen, dat is toch algauw 20×2 gemeentebelasting, de OZB en misschien ook nog wel een afvalstoffenheffing, hondenbelasting en voor het rijk nog wat overdrachtsbelasting, waterschapsbelasting, rioolheffing en een parkeervergunning als ze dat hebben in Friesland dat weten we eigenlijk niet, pikken de stugge Friezen dat?

Woningbouw op busremises zijn er al in Leiden, Breda, Huizen, Apeldoorn en in Utrecht bij het Merwedekanaal. Misschien weten onze lezers nog meer van zulke projecten want zonder landelijke controle op volkshuisvesting kan dit echt oneindig doorgaan. Je bouwt een exra busremise, je houdt een busremise over, daar kan dan weer woningbouw:

Het was ook ooit een bekende carnavalskraker van Höllenboer. Huisje komt zo… Huisje komt zo… 

https://www.nu.nl/leiden/5603945/gemeente-leiden-koopt-busremise-86-miljoen-euro.html

https://sleutelstad.nl/2024/05/30/qbuzz-bouwt-nieuwe-busremise-in-merenwijk/

https://www.woningmarktcijfers.nl/actueel/woningbouw-op-voormalige-busremise-breda-21744

https://ris.gemeenteraadhuizen.nl/Vergaderingen/Commissie-Fysiek-Domein-1/2021/03-maart/20:00/Busremise-Huizen-definitief-februarie2021.pdf

https://www.destentor.nl/apeldoorn/woningen-en-misschien-supermarkten-waar-eerst-bussen-stonden-in-apeldoorn~a2db115c/

https://dusseldorp.nu/projecten/circulaire-sloop-busremise-utrecht

 

1 thought on “Een nieuwe concessie, nieuwe busremises, nieuwe woningbouw?

  1. Wat een zwakzinnig stukje stemmingmakerij over een akkefietje tussen Qbuzz en Arriva. Arriva is de slechte verliezer in dit verhaal, aangewakkerd door een provincie die te laat en te weinig regie voert, waardoor de busremises niet tijdig in handen van de provincie Fryslan terecht zijn gekomen. De grond die eventueel vrijvalt is bij uitstek een kans om woningen te bouwen op vaak goed bereikbare locaties. Het is te hopen dat Arriva hieraan wil meewerken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *