Concessie busvervoer Zeeland gepubliceerd – Aanbestedingsnieuws

Concessie busvervoer Zeeland gepubliceerd

Afgelopen 2 juli heeft Zeeland een concessie gepubliceerd voor het busvervoer in die regio. Eind oktober wordt duidelijk wie er hebben gereageerd en in januari 2025 kiest de Provincie met welke vervoerder zij in zee wil. Anders dan de meeste lokale overheden, informeert Zeeland de bewoners daar over. Een eerdere concessie was mislukt door een gebrek aan belangstelling en daaardoor opnieuw gegund aan de zittende vervoerder.

De huidige concessie, die is afgesloten met Transdev/Connexxion, loopt eind 2026 af. Connexxion kan zich weer inschrijven voor de nieuwe periode, die begint op 13 december 2026 en duurt tot eind 2038.

Bron: Noord-Holland

Voor het Zeeuwse openbaar vervoer is het plafondbedrag 28,9 miljoen euro. De vervoersmaatschappij met de aantrekkelijkste aanbieding – zowel in prijs als kwaliteit – wint de aanbesteding. Ondernemingen hebben tot 30 oktober de tijd om hun voorstel in een kluis te deponeren. Pas als die opengaat, op 30 oktober om vijf over twaalf, weet de Provincie wie zich hebben ingeschreven.

En dan volgt een unicum in de aanbestedingswereld, na gebleken ongeschiktheid van de eerste tender is de provincie Zeland, getuige de toeliching voor bewoners, bij de nieuwe tender toeschietelijker geworden. De opdracht is aantrekkelijker gemaakt voor opdrachtnemers om op te reageren. Een ook nog in begrijpelijke taal uitgelegd aan burgers. Wat gebeurt hier. Dat kan toch niet?

En waarom zouden partijen zich nu dan wel inschrijven?

Omdat de Provincie het pakket aantrekkelijker heeft gemaakt. De concessieperiode is verlengd van 8 naar 12 jaar. Zo krijgt een busonderneming langer de tijd om haar investeringen terug te verdienen. Er is sowieso 2 miljoen euro (per jaar) extra uitgetrokken voor het busvervoer. Busmaatschappijen krijgen bovendien langer de tijd om het Zeeuwse wagenpark te . Was het eerst de bedoeling dat vanaf 2027 geen enkele bus nog schadelijke broeikasgassen zou uitstoten, dat is nu 2030 geworden, en voor buurtbussen en een deel van de schoolbussen nog later. Deels komt dit doordat het Zeeuwse elektriciteitsnet vol is, maar ondernemingen kunnen nu ook hun investeringen slimmer plannen. De Provincie wil de nieuwe vervoerder ook een handje helpen met de verduurzaming door oplaadpunten voor bussen voor te bereiden in Goes, Middelburg, Zierikzee, Terneuzen en Sint Maartensdijk. Daar is nu meer tijd voor. Ook is de dienstregeling verbeterd, wat onder meer gunstig is voor de roosters van chauffeurs.

Provincie Zeeland, 2 juli 2024

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *