RWS en Gelderland houden proef circulaire asfalttrein
Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland startten op 5 juni 2024 met een pilotprogramma met de Asphalt Recycling Train (ART) om deze beschikbaar te maken voor de hele sector. De eerste proef ging van start op de N315 bij Ruurlo. Komende maanden worden er ook in andere delen van het land pilots met de ART uitgevoerd.
De ART is een serie onderhoudsmachines die achter elkaar in een treintje over een beschadigd wegdek rijdt en een mooie, gladde, nieuwe deklaag achterlaat. De eerste machines (pre-heaters) verwarmen het wegdek, zodat het asfalt loskomt. Vervolgens komt er een remixer die het asfalt loswoelt en opeet, verwerkt en opnieuw aanbrengt op het wegdek. Tot slot komt er een wals die het wegdek weer glad maakt.
De ART kan asfalt duurzamer leggen dan met de nu gebruikelijke technieken. Normaal wordt asfalt koud uit de weg verwijderd (gefreesd), naar een asfaltcentrale gebracht, verwerkt in nieuw asfalt en teruggebracht naar de weg om daar opnieuw aangebracht te worden.
Bij de ART gebeurt dat allemaal ter plaatse. Dat bespaart aanzienlijk op het aantal voertuigbewegingen. Bovendien kan vrijwel al het oude asfalt met de ART worden hergebruikt, omdat het ‘oogsten’ gebeurt door middel van verwarming. Bij koud frezen gaat een belangrijk deel van de steentjes kapot. Met de ART wordt gestreefd naar 100% hergebruik van grondstoffen.
De kennis die uit de pilots voorkomt wordt op de website ART-E gedeeld en opensource aan de sector aangeboden. Zo kunnen wegbeheerders en uitvoerders ervan leren en kan iedere aannemer in Nederland wegonderhoud met de ART uitvoeren.
De machines krijgen vervolgens een update: ze worden verder verduurzaamd door de motor van de remixer te elektrificeren en de preheaters geschikt te maken voor een waterstofmix. Dan is ook het proces van de ART zelf duurzamer. De ART wordt dan ART-E (emissiearm).