Den Haag plaatst camera’s maar wil innovatieve snelheidscamera’s – Aanbestedingsnieuws

Den Haag plaatst camera’s maar wil innovatieve snelheidscamera’s

De Waldeck Pyrmontkade en de Vaillantlaan krijgen allebei een flitspaal. Deze snelheidscamera’s waren een langgekoesterde wens (Red AN maar waarschijnlijk niet van de Hagenezen) en zijn een start van een proactief beleid richting verbeterde verkeersveiligheid. Het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) heeft de verzoeken voor het plaatsen van de flitspalen gehonoreerd. Het gaat in deze om een snelheidscamera op de Waldeck Pyrmontkade/Koningin Emmakade ter hoogte van het Sweelinckplein en een gecombineerde snelheids- en roodlichtcamera op de Vaillantlaan bij het kruispunt met de Wouwermanstraat/Hoefkade.

Robert van Asten, wethouder Mobiliteit, is verheugd over de aanstaande flitspalen, maar wil daarnaast ook dat er in Den Haag snel verplaatsbare flitspalen komen zoals nu in Rotterdam worden getest. Leuk. Iets kopen en dan thuiskomen met het idee dat je liever iets anders had gewild. Zo kwam Aanbestedingsnieuws vandaag thuis met zuurkool terwijl we liever een groene kool gehad hadden. Ach ja. Zuurkool is ook weleens leuk.
Aanbestedingsnieuws zocht dat van die innovatieve flitspalen wat verder uit en het blijkt dat dat niet alleen in Rotterdam is getest maar ook in Tilburg. Het idee is alleen dat ze sneller gedemonteerd kunnen worden om voorspelbaarheid tegen te gaan maar ze zien er daar net zo uit als de oude. Zowel die hieronder op de illustratie als het bekendere schoenendoosmodel zijn afkomstig van een Engelse leverancier genaamd Gatso.
Het Belgische Krycer  levert naast een handgun waarmee de snelheid gemeten wordt zoals in Blik op de Weg, ook een camera op paal, genaamd de Traffic Enforce. Die ziet er meer uit als een halve schoenendoos. Krycer levert ook de meer bekende snelheidsmeters aan de kant van de weg, compleet met smilies.

©Den Haag 2021

De verplaatsbare flitspalen in Tilburg zijn wel redelijk uniek. Die zijn niet in de grond verzonken maar staan erop en zijn veel groter en breder, als een soort R2D2. Die wordt kennlijk in het wereldje de Bunker genoemd, vanwege zijn kloeke, toch wel opvallende vertoning. Met die camera’s wordt het vervoer van gevaarlijke stoffen ook gemeten. In een persbericht over de Tilburgse camera’s vonden we dan weer dat de camera’s ook al eens getest waren in Groningen en Limburg. Heel innovatief is het dan ook niet meer.

In Den Haag zit ook een leverancier van snelheidsmeters:  ARS Traffic & Transport Technology. Die maakt de camera’s die achter Matrixborden verstopt zit.

Van Asten: “Het aanvragen van een flitspaal blijkt een ingewikkeld en langdurig traject. Gelukkig zijn we er als gemeente in geslaagd de klachten op deze twee locaties zodanig te onderbouwen dat we gehoor hebben gekregen bij het CVOM. Snelheidsovertreders worden voortaan structureel beboet op deze beide plekken en de wetenschap dat de flitspaal er staat betekent vaak ook al veel verbeteringen in rijgedrag. De hoge snelheden op deze plekken waren veel te gevaarlijk. Dit zou ik op meer en wisselende plekken willen, want ik voorkom liever ongelukken dan dat ik pas maatregelen mag treffen als er slachtoffers zijn gevallen.”

De Vaillantlaan is onderdeel van de centrumring en kent een hoge gebruikersintensiteit. Het kruispunt met de Wouwermanstraat en Hoefkade is een zogenaamde blackspot, een locatie waar veel ongevallen plaatsvinden. Uit metingen blijkt dat er veel door rood wordt gereden door het gemotoriseerd verkeer. Daarom wordt hier een gecombineerde roodlicht- en snelheidscamera geplaatst. De camera controleert zowel het rechtdoorgaande verkeer als het afslaande verkeer.

De plaatsing van de twee camera’s wordt momenteel technisch voorbereid. De planning is om de camera’s binnen enkele maanden te plaatsen.

Bron: Den Haag, 1 april 2021

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *